11 Ayın sultanı Ramazan ayı sona eriyor. Yarın ise Ramazan Bayramı ve vatandaşlar tarafından çok merak edilen konu ise bayram namazı vakitleri... Kahramanmaraş, Gaziantep, Adana'da yaşayan vatandaşlar, bayram namazı vakitlerini öğrenmek isterken "Bayram namazı saat kaçta?" sorusunu soruyorlar.
İŞTE İL İL BAYRAM NAMAZI SAATLERİ:
Adana 06.02
Adıyaman 05.48
Afyonkarahisar 06.17
Ağrı 05.24
Aksaray 06.04
Amasya 05.50
Ankara 06.04
Antalya 06.21
Ardahan 05.22
Artvin 05.25
Aydın 06.30
Balıkesir 06.25
Bartın 06.02
Batman 05.36
Bayburt 05.34
Bilecik 06.15
Bingöl 05.36
Bitlis 05.31
Bolu 06.07
Burdur 06.20
Bursa 06.19
Çanakkale 06.30
Çankırı 05.59
Çorum 05.54
Denizli 06.25
Diyarbakır 05.40
Düzce 06.09
Edirne 06.25
Elazığ 05.42
Erzincan 05.38
Erzurum 05.31
Eskişehir 06.14
Gaziantep 05.53
Giresun 05.40
Gümüşhane 05.36
Hakkari 05.27
Hatay 06.00
Iğdır 05.20
Isparta 06.19
İstanbul 06.17
İzmir 06.31
Kahramanmaraş 05.54
Karabük 06.02
Karaman 06.10
Kars 05.22
Kastamonu 05.57
Kayseri 05.57
Kilis 05.55
Kırıkkale 06.02
Kırklareli 06.22
Kırşehir 06.01
Kocaeli 06.14
Konya 06.11
Kütahya 06.17
Malatya 05.46
Manisa 06.29
Mardin 05.39
Mersin 06.05
Muğla 06.29
Muş 05.33
Nevşehir 06.00
Niğde 06.02
Ordu 05.41
Osmaniye 05.58
Rize 05.31
Sakarya 06.12
Samsun 05.47
Şanlıurfa 05.47
Siirt 05.33
Sinop 05.49
Şırnak 05.32
Sivas 05.48
Tekirdağ 06.23
Tokat 05.48
Trabzon 05.34
Tunceli 05.40
Uşak 06.21
Van 05.26
Yalova 06.17
Yozgat 05.57
Zonguldak 06.05
Bayram namazı, biri Ramazan bayramında diğeri Kurban bayramında olmak üzere yılda iki defa kılınan iki rek’atlık bir namazdır. Bayram namazı Hanefi mezhebinde, cuma namazının vücub şartlarını taşıyan kimselere vaciptir. Şafii ve Malikiler’e göre müekked sünnet, Hanbeliler’e göre ise farz-ı kifayedir. Bayram namazının sıhhat şardtları, Hanefiler’e göre, hutbe hariç, cuma namazının sıhhat şartları ile aynıdır. Sadece hutbenin hükmü bakımından aralarında fark vardır. Yani cuma namazında hutme sıhhat şartı oldağu halde, bayram namazında sünnettir. Yine hutbe namazında namazdan önce, bayram namazında ise namazdan sonra okunur.
BAYRAM NAMAZI
Bayram namazı, biri Ramazan bayramında diğeri Kurban bayramında olmak üzere yılda iki defa kılınan iki rek’atlık bir namazdır. Bayram namazı Hanefi mezhebinde, cuma namazının vücub şartlarını taşıyan kimselere vaciptir. Şafii ve Malikiler’e göre müekked sünnet, Hanbeliler’e göre ise farz-ı kifayedir.
Bayram namazının sıhhat şardtları, Hanefiler’e göre, hutbe hariç, cuma namazının sıhhat şartları ile aynıdır. Sadece hutbenin hükmü bakımından aralarında fark vardır. Yani cuma namazında hutme sıhhat şartı oldağu halde, bayram namazında sünnettir. Yine hutbe namazında namazdan önce, bayram namazında ise namazdan sonra okunur.
Şafiiler’e göre kadınlar da bayram namazı ile yükümlüdürler. Şu var ki bu namazın cemaatle kılınması şart olmayıp, münferiden de kılınabilir, fakat camide cemaatle kılınması daha faziletlidir.
Bayram namazının diğer namazlardan kılınış bakımından farkı, bunun her rek’atında üçer fazla tekbir olmasıdır. Bu fazla tekbirlere “zait tekbirler” denir. Bu ilave tekbirler vacip olup birinci rek’atta kıraatten önce, ikinci rek’atta kıraatten sonra alınır. Tekbirle birlikte eller kaldırılır ve yanlara bırakılır (ref ve irsal), ilk rek’atta iftitaah tekbirinden sonra eller bağlanır (itimad) ve “Subhaneke” okunur. Bundan sonra imamla birlikte zait tekbirlere geçilir. İmamın tekbiri diğer tekbirlerde olduğu gib isesli, cemaatin tekbirleri ise alçak sesle olur. Allahüekber denilerek eller kaldırılır ve yanlara salınır, üç kere “subhanellah” diyecek kadar beklendikten sonra yeniden tekbir alınır; aynı şekilde eller kaldırılır, yanlara bırakılır ve biraz beklendikten sonra bu rek’attaki zait tekbirlerin sonuncusu olan üçüncü tekbir alınır ve bu defa eller bağlanır. Cemaat susar, imam gizlice euzü ve besmele çektikten sonra açıktan okumaya başlar. Fatiha’dan sonra bir sure daha okur, rüku ve secdeden sonra ikinci rek’ate kalkılır. İkinci rek’atta imam, Fatiha ve arkasından bir sure okuduktan sonra üç defa tekbir alınır ve eller yanlara salıverilir. Dördüncü tekbir rükua geçiş tekbiri olup bu tekbirle rükuya gidilir ve namaz tamamlanır.
Diğer mezheplerde tekbir sayısı ile ilgili farklı uygulamalar da vardır.
Namazdan sonra imam minbere çıkar ve hiç oturmaksızın hutme okur. Cuma hutbesindeki hamdü senaya bedel olarak bu hutbede, Allahü ekber, Allahü ekber; la ilahe illelahü vallahü ekber. Allahü ekber ve lillahi’l-hamd der, cemaat bu tekbirlerde imama eşlik eder. İmam, cuma hutbesinde olduğu gibi, hutbeyi iki hutbe yapıp arasını kısa bir oturuşla ayırır.
Bayram namazına giderken yolda tekbir getirilir. Bu tekbirler ramazan bayramında sessiz, kurban bayramında ise açıktan yapılır. Camiye varıldıktan sonra her ikisinde de namaz vaktine kadar hep birlikte tekbir alınır. Camide vaaz ediliyorsa oturup sessizce dinlenir.
Bayram namazının vakti, güneşin doğuşu sırasındaki kerahet vaktinin çıkmasından sonradır. Bir mazeret sebebiyle bir beldede bayram namazı birinci gün kılınamamışsa, ramazan bayramı 2. gün, kurban bayramı ise 2. gün yine kılınamazsa 3. gün kılınabilir. Ancak bayram namazı özürsüz olarak terkedilmişse artık kılınmaz, kurban bayramı ise kerahetle birlikte 2. veya 3. gün kılınabilir.